- Remedial teaching
- Huiswerkbegeleiding
- Training Beelddenkers ‘Ik leer anders’
- Executieve functies
De term executieve functies komen we de laatste jaren veel tegen. Het gaat hier om regelfuncties van de hersenen die zorgen voor doelgericht en aangepast gedrag. De volgende functies worden onderscheiden:
- Responsinhibitie
- Taakinitiatie
- Tijdsmanagement
- Emotieregulatie
- Werkgeheugen
- Flexibiliteit
- Plannen en organiseren
- Volgehouden aandacht
- Doelgericht doorzettingsvermogen
- Metacognitie
Vaak worden de executieve functies bij begaafde en hoogbegaafde leerlingen te weinig getraind. Door de hogere intelligentie kunnen schoolse taken hen makkelijker afgaan, waardoor ze geen / minder beroep hoeven te doen op de executieve functies. Op het voortgezet onderwijs lopen ze dan tegen allerlei problemen aan. Door in een 1-op-1-situatie met deze leerlingen in gesprek te gaan, komen we erachter welke executieve functies bij dit individuele kind zwakker ontwikkeld zijn. Vervolgens kunnen we samen werken aan het versterken van de functies. Dit is altijd maatwerk. De afgelopen jaren heb ik op het Gymnasium als leerlingcoach veel ervaring opgedaan met het werken aan de executieve functies bij begaafde en hoogbegaafde leerlingen.
- Training Ik leer leren
Ieder onderwerp wordt afgesloten met een eigen leerplan met helpende acties toegesneden op de capaciteiten van de individuele leerling.
In het werkboek kan de leerling altijd terugbladeren naar het actieplan.
De oefeningen, testen, vele tips en trucs bevatten waardevolle informatie om de doelen te ondersteunen en blijven daardoor van waarde.