Zo kwam er eens een leerling van groep 6 bij mij die ineens niet meer kon rekenen. In groep 5 ging het nog prima. Wat was het geval? In groep 5 hing de getallenlijn tot 100 in de klas. Deze leerling had hier het hele jaar goed gebruik van gemaakt. Ze was in de lagere groepen niet tot automatisering gekomen van de sommen tot 10 en tot 20 en ze had een goede oplossing gevonden. Ze deed dit zo geraffineerd, dat niemand het door had.
Toch leren automatiseren
Maar gelukkig is er hoop. Met de nodige inspanning lukt het vaak deze kinderen toch tot automatisering te laten komen. En dan halen ze het antwoord ‘als vanzelf’ uit het geheugen. Het antwoord ligt daar klaar om opgehaald te worden. Om dit resultaat te behalen, moet er vaak en kort geoefend worden. Vijf keer per week vijf minuutjes is voldoende. Spreek een vast moment af, zodat het duidelijk is wanneer er geoefend wordt. Dit kan thuis en kun je als ouder prima begeleiden.Er zijn ook goede apps beschikbaar in de app-store om deze splitsingen te oefenen. Ik maak daarnaast gebruik van materialen, zodat het kind de splitsingen kan leggen. Dit bevordert het automatiseringsproces.
De sommen tot 10En 15-8 wordt 15-5=10-3=7. Door materialen te gebruiken, zoals eieren en eierdozen of de kralenketting, leert het kind deze stap te zetten. Dit noemen we de rijgstrategie. Even terug naar de som 8+7:
Hoeveel moet je erbij doen om de eerste eierdoos vol te krijgen? 2! Maar we moesten er 7 bij doen. Het kind splitst 7 in 2 + 5. De splitsingen zijn al goed ingeoefend, dus het splitsen gaat vlot en goed. Nu telt het kind die 5 nog bij het tiental op:10+5=15 en hij heeft de som uitgerekend, zonder op zijn vingers te tellen. Op dezelfde manier worden de minsommen tot 20 uitgelegd en ingeoefend.
Als het echt niet lukt
Bij een automatiseringsprobleem kan het kind met hulpmiddelen zoals een getallenlijn, blokjes en een tafelkaart leren rekenen. Bij dyscalculie zijn deze hulpmiddelen ondersteunend bij het rekenen, maar zal het rekenen moeilijk blijven.
Wanneer rekenproblemen niet overgaan met gespecialiseerde hulp en het kind met andere vakken wel goed presteert, moet er onderzoek worden gedaan naar de uitvoering van specifieke rekentaken. Voor een diagnostisch onderzoek naar dyscalculie, kun je terecht bij een orthopedagoog of psycholoog. Deze kan naast een rapport een dyscalculieverklaring uitschrijven. De deskundige kan daarop aangeven welke specialistische hulp er nodig is en welke voorzieningen en aanpassingen het kind nodig heeft
Dyscalculie is een rekenstoornis. Kinderen met dyscalculie hebben hardnekkige problemen bij het aanleren en het vlot en nauwkeurig ophalen en toepassen van reken-wiskundekennis. Bij een kind met dyscalculie gaat het rekenen moeizamer dan op grond van zijn / haar intelligentie verwacht mag worden.
Heb je naar aanleiding van dit blog vragen, dan kun je altijd contact opnemen voor een vrijblijvend oriënterend gesprek: info@rt-praktijkflex.nl
Ineke Krijntjes van RT-praktijk FLEX
Behandelaar Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie